5 macho hälsotips

De flesta män är i allmänhet sämre på att fokusera på hälsa än kvinnor är. Vi går mindre ofta till doktorn, lever mer ohälsosamt och tar större risker. Vi lever till och med kortare än vad kvinnor gör.

Det finns många saker som hotar en mans hälsa, från fetma till prostataproblem: Så är det verkligen feminint att vara ta hand om sin hälsa och livsstil?

Nej, här är 5 tips som kommer att göra dig till en bättre och hälsosammare man. Äkta män tar nämligen vara på sig själv. 

1. BesÖk LÄKAREN en gÅng OM året

Män går till läkarmottagningen MYCKET mindre än kvinnor gör, faktiskt så många som 9 av 10 män säger att de inte kommer att störa sin läkare om de inte har ett allvarligt problem. Vissa tror att detta beror på djupa könsroller och att män inte fostras för att ta hand om sin egen hälsa. Men det betyder också att män upptäcker allvarliga sjukdomar för sent, eller inte alls. Så gå upp och ta den årliga hälsokontrollen. Läkaren är till för att användas.

2. ÄT SOM EN TJEJ

Biff, fett och salt är gott och manligt – men riktigt smarta män äter ganska nyttigt, och större mängder av vad många ser som tjejmat; 

  • Fullkornsprodukter som brunt ris og fullkornsbröd
  • Fiberrik mat som bönor
  • Färsk frukt och grönsaker
  • Magert kött som kyckling och mager köttfärs
  • Fet fisk som lax

Om du gör dessa kostförändringar blir det mycket lättare att ändra nästa punkt: 

3. Nej, vad tjock du har blivit

Har du någonsin mätt din midja? Om du mäter över 1 meter runt midjan har du en mycket större chans att få hjärtsjukdomar, diabetes eller gallproblem. Och du kanske inte känner dig så fet med en sådan midja heller? För de flesta män smyger kilona upp sig med åldern – så skär ner några kalorier varje dag och hitta ett träningsprogram du tycker om.

4. BLI INTE SÅ FÖRBANNAD

Alla känner en grinig gubbe. Men blir du irriterad snabbt? Kan du explodera för de minsta sakerna? Då kan du faktiskt vara deprimerad. Män är traditionellt dåliga på att prata om känslor, och kort stubin är ett symptom på klinisk depression. Det första och allra bästa du kan göra är att prata med någon. Det är inte farligt att visa lite svaghet. Det gör dig faktiskt till en bättre man.

5. TA HAND OM prostataN!

Prostata är ett av de viktigaste organen för en mans hälsa och är förknippat med många allvarliga hälsotillstånd. Det är därför det är så viktigt att alla män tar hand om det: Se till att du har en kost som innehåller lykopen, zink och selen. Dessa är näringsämnen som prostatan behöver för att hålla sig frisk. Lykopen finns till exempel i tomater. Du kan också ta ett kosttillskott som ProstaCare som innehåller 6 mg lykopen, som bidrar till att reducera oxidativ skada på prostataceller och vävnad i tillägg till att hålla DNA-et intakt i prostatavävnaden. Du hittar även zink och selen i pordukten. Zink bidrar till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet, samt normal kognitiv funktion. Selen bidrar till normal spermatogenes och till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

PrOvA ProstaCare i 60 dagAr, oCH se VAD det gÖr med DIN prostatahÄLSA: BestÄll nU MED halvA prisET!