5 tips för att sluta kissa på natten

Nästan 7 av 10 män över 40 år upplever att de måste gå upp på natten för att kissa. En anledning till detta kan vara en förstorad prostata. Lyckligtvis finns det råd för att stoppa denna besvärliga “trend”.

För de flesta män kan täta toalettbesök vara det första tecknet på benign prostatahyperplasi (BPH), det vill säga godartad förstorad prostata. Detta beror på en ökning av mängden prostatavävnad i prostatakörteln, och kan upplevas som väldigt obehagligt.

Nedan hittar du 5 bra tips för dig som besväras av ständiga uppvaknanden för att du behöver tömma blåsan mitt i natten.

1. Stoppa vätskeintaget 3 timmar innan läggdags

Det som händer när du dricker vätska precis innan läggdags är att njurarna börjar filtrera vätskan medan du sover. Därmed skapas mer urin, och du tvingas till slut att kissa.

Undvik särskilt alkohol, eftersom detta är vätskedrivande. Anledningen är att alkohol hämmar utsöndringen av hormonet ADH (antidiuretiskt hormon) från hypofysen i hjärnan. Detta resulterar till att njurarna får inte de nödvändiga signalerna för att behålla vätskan i kroppen, och mer vätska än normalt utsöndras i urinen.

2. Kissa innan läggdags, inte innan Netflix

Kom ihåg att kissa precis innan du går och lägger dig. Det är lätt att tänka att du har ju precis vart på toaletten, och sen så blir det ytterligare en timme med Netflix och plötsligt var det länge sen som du senast kissade.

Bestäm dig för att det sista du ska göra innan du går och lägger dig, är att kissa.

3. Ät mindre socker

Höga insulinnivåer kan irritera urinblåsan. Att minska på socker och mat som besvärar urinblåsan i onödan, kan därför vara en bra idé.

4. Gör kegelövningar för män

Kegelövningar är inte bara för damerna. Att regelbundet spänna och slappna av i bäckenbottenmusklerna kan hjälpa män som kissar för mycket.

Musklerna som sitter där hjälper till att stödja urinblåsan, och träning kan förhindra att du vaknar för ofta i onödan.

Det bästa av allt är att ingen kan se att du gör knipövningar.

5. Töm huvudet på stress

Nervositet och ängslighet kan inte bara hålla dig vaken på natten, det kan också leda till extra urinering.

Studier visar att de som har mycket oro och ångest, även går på toaletten oftare.

Försök därför att sortera bort besvärliga tankar innan du går och lägger dig.

Prova ett kosttillskott för prostatan

Prova med några av dessa tips för att minska behovet att gå upp och kissa på natten. Ett annat tips kan dessutom vara att ta ett kosttillskott som är till för prostatan.

ProstaCare innehåller flera bra ämnen, bland annat 6 mg lykopen, som bidrar till att minska oxidativ skada på prostataceller och vävnad, i tillägg till att hålla DNA-et intakt i prostatavävnaden. I produkten hittar du även granatäppleextrakt, pumpafröextrakt, brännässelextrakt och selen. Selen bidrar till normal spermatogenes (utveckling och mognad av sädceller).

För att inte glömma zink, som bland annat bidrar till att upprätthålla normala testosteronnivåer i blodet, samt en normal kognitiv funktion. Genom att ta din dagliga dos med ProstaCare så säkerställer du att kroppen får alla dessa viktiga näringsämnen, som är bra för prostatan.

NB! ProstaCare är ett kosttillskott, och ska inte ersätta mediciner och/eller behandling.

Prova ProstaCare i 60 dagar

50% rabatt – endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.

Källor: